Roetfilters : Volkswagen AG plaatst ze voortaan ook in benzinemotoren

Roetfilters zijn tegenwoordig altijd in auto’s met dieselmotoren geïnstalleerd. Bij benzinemotoren is dit echter helemaal niet geval. Daar zijn zelden partikelfilters geïnstalleerd.

Ondanks dat dieselmotoren veel meer roetdeeltjes uitstoten dan benzinemotoren zijn de benzinemotoren zeker niet uitstootvrij. Om die reden wil de Volkswagen-groep zich extra inzetten om haar conventionele aandrijfsystemen milieuvriendelijker te maken. Ze  wil op grote schaal ook haar benzinemotoren gaan uitrusten met een roetfilter.

 

Volkswagen introduceert Gasoline Articulate Filters

Roetfilters voor dieselmotoren hebben hun nut reeds bewezen. Daarom vond Volkswagen het hoog tijd ook de uitstoot van roetdeeltjes van de direct ingespoten benzinemotoren terug te dringen.  Directeur onderzoek en ontwikkeling van de Volkswagen Group, Dr. Ulrich Eichhorn :

“Na een verhoging van de efficiëntie en een verlaging van de CO2-uitstoot zorgen we nu voor een duurzame beperking van de andere emissies door onze moderne benzinemotoren standaard van een partikelfilter te voorzien.” Bron

 

Volkswagen start aldus met Gasoline Articulatie Filters (GPF). Vanaf 2017 zullen deze geleidelijk op alle TSI- en TFSI-motoren van het concern worden toegepast. Volkswagen AG begint bij de nieuwe modellen Tiguan 1.4 TSI en Audi A5 2.0 TFSI. De groep wil dat tegen 2022 jaarlijks 7 miljoen wagens met de nieuwe partikelfilter worden uitgerust. Volgens Volkswagen AG zal de uitstoot van roetdeeltjes bij direct ingespoten benzinemotoren (dus dankzij de nieuwe filters)  met 90% dalen.

Zelf een auto zonder roetfilter en u wenst er een te plaatsen? 123 Perfomer helpt u graag verder! Contacteer ons vrijblijvend.