Veelgestelde vragen

Waarom 123Performer?

Het is van uiterst groot belang elk probleem goed aan te pakken. Hierbij is het onontbeerlijk de oorzaak bloot te leggen. 123Performer is al jaar en dag expert in het opsporen van de eerste foutcodes in voertuigen. Doe beroep daarom beroep op 123Performer om tot de kern van zaak te komen. Om zo jezelf te beschermen dat door een verkeerde diagnose nutteloze kosten de hoogte ingejaagd worden. Maar ook om ervoor te zorgen dat andere aanwezige systemen geen onherroepelijke schade oplopen. 123Performer kan veel oplossen met de juiste aanpak, maar vooral met de juiste diagnose. Hierdoor bekomen we de juiste herprogrammering voor elk van de systemen. Wat enkel resulteert in het drukken van de prijs bij een vlotte werking op termijn. Benieuwd wat wij voor u en uw voertuig kunnen doen? Selecteer uw voertuig en maak vrijblijvend een afspraak bij 123Performer!

Waar vind ik alle gegevens over mijn wagen?

Deze gegevens zoals Merk, type wagen, 1ste inschrijvingsdatum, juiste cilinderinhoud, juiste motorvermogen in kilowat of KW (opgelet, zoals het voorbeeld hieronder is 147 KW is gelijk aan 200 PK, ieder ingevuld vermogen is in Kw en niet in PK) kan je allemaal terugvinden in je inschrijvingsboekje. Zie onderstaande voorbeelden. Mocht je de pk versie niet weten en willen weten is het getal van KW maal 1.36 is gelijk aan hoeveel PK bij benadering. inschrijvingsboekje1 inschrijvingsboekje2 inschrijvingsboekje3

Wat als ik mijn voertuig niet terug vind in de database van 123performer?

Mocht je uw voertuig niet kunnen terugvinden kan je altijd nog een mailtje sturen naar 123performer met je zo volledig mogelijke gegevens van je voertuig en kunnen wij opzoeken en waar we u kunnen helpen met je bijvernoemde problemen.

Welke problemen kunnen de oorzaak zijn van een slecht functionerende roetfilter volgens 123Performer?

  • Slechte motor tuning of programmering
  • Verkeerde en/of slechte diagnose + laten aanslepen
  • Korte afstanden
  • Slechte of verkeerde roetfilter
  • Slechte kwaliteit van diesel
  • Slechte werking van de injectoren
  • EGR systeem werkt niet naar behoren
  • Verstopping van de catalysator (grove filter voor de roetfilter)
  • Slechte of geen werking van voelstiften en temperatuurstiften in de in- en uitlaat
  • Slechte verbranding door lek in het inlaatcircuit
  • Verstopt circuit AdBlue
  • Verkeerde AdBlue of slechte kwaliteit AdBlue

Welke voordelen heb je met chiptuning door 123Performer?

De grootste voordelen van chiptuning door 123Performer kan je enkel verkrijgen wanneer alle systemen van je voertuig in overeenstemming met elkaar aangepast worden. Zowel voor personenwagen- , bestelwagen- als vrachtwagen tuning zal een hoger koppel in NM, meer vermogen in Pk niet alleen leiden tot minder verbruik in brandstof (met als doel een zuinige auto, vandaar vaak de verwijzing naar ecotuning) en minder verbruik in AdBlue. Het resulteert eveneens in minder schakelen daar je voertuig meer rijbereik verkrijgt per versnelling. Bij het juiste rijgedrag kan dat tot 20 % betekenen op bepaalde voertuigen. Benieuwd welke winst je kan behalen op jouw voertuig? Selecteer het juiste voertuig en maak een afspraak bij 123Performer.

Hoe werkt het roetfilter systeem?

Roetfilter systeem of DPF (Diesel Particulate Filter) zit enkel op dieselmotoren (al enkele jaren) al dan niet samen met andere systemen zoals een EGR systeem en AdBlue systeem en het aantal systemen neemt enkel toe met de jaren. Dit om de toenemende euro norm ( jaarlijkse strengere milieueisen) te kunnen behalen. Het roetfilter systeem heeft enkel als doel om roetdeeltjes tegen te houden die afkomstig zijn van het verbrandingsproces van de arbeid van de motor. Roet is enkel het bewijs van onvolledige verbranding in deze cyclus van de arbeid van de motor. Bijgevolg zijn de roetdeeltjes te groot en dit systeem houdt deze tegen. Er zijn echter verschillende systemen die dit kunnen oplossen. Je hebt een zelfgenererende roetfilter systeem en nieuwere systemen in samenwerking met een Adblue systeem.

Hoe werkt het half open roetfilter systeem?

Dat is een systeem dat gebruikt wordt voor oudere wagens waarvoor nog geen roetfilter ontworpen werd. De Vlaamse overheid reikt premies uit voor desbetreffende roetfilter. Laat u een half-open roetfilter plaatsen in een bestaande auto, dan krijgt u deze terugbetaald door de Vlaamse overheid, beperkt tot een maximum van 600 euro. Hier meer informatie over de premie. Contacteer 123 Performer om na te gaan of u in aanmerking kan komen voor de premie.

Hoe werkt het zelf regenererende roetfilter systeem?

Het zelf regenererende roetfilter systeem werkt als volgt: het vangt het roet van de motor op voor 85 à 90 % bij arbeid van de motor. Zonder hulp hiervan zou de roetfilter verstopt geraken. Om dat te voorkomen komt een generatie proces op gang, dat in de ECU wordt ingesteld op basis van het aantal kilometers of op tijd. Dat wil zeggen dat wanneer dit proces in gang gesteld wordt, de roetfilter inwendig 850 à 900 graden krijgt door middel van de inwendige temperatuur van de motor op te drijven door dubbele dieselinspuiting. Tegelijk dient de juiste snelheid aangehouden te worden en het EGR systeem naar behoren te werken om dit generatie proces tot een goed einde te kunnen brengen. Als resultaat hiervan kan de roetfilter zelf geledigd worden door ontbranding van de roetophoping om te vermijden dat de roetfilter verstopt geraakt.

Hoe werkt het roetfilter systeem gecombineerd met het AdBlue systeem?

Deze systemen gaan hand in hand te werk en breken de overtollige roetophoping af in de roetfilter door middel van AdBlue voor de roetfilter in te spuiten met een injector. Op die manier wordt de roetfilter vrijgemaakt. Dit systeem is complexer dan bovenstaande, maar werkt wel nadelen weg die het zelf genererende roetfilter systeem kan inhouden. Nadeel van dit systeem kan zijn dat wanneer een probleem zicht voordoet, niet meteen 1 oorzaak kan aangewezen worden. Dit systeem is namelijk complexer door samenhang van 2 en steeds vaker 3 systemen. Zoals vaker aangehaald is het noodzakelijk wanneer de roetfilter verstopt is, de symptomen te onderzoeken om zo de effectieve oorzaak te achterhalen. Enkel op die manier kunnen onnodige kosten vermeden worden zoals : roetfilter regenereren, roetfilter vervangen, roetfilter plaatsen kosten, roetfilter reinigen, … Maar ook wanneer de egr klep kapot is dient men de symptomen zeker grondig te onderzoeken. Want vaak zijn deze hiermee nauw verbonden. Dus ook andere kosten zoals: egr klep reinigen, egr klep vervangen kosten, egr koeler vervangen, egr klep schoonmaken, … en noem maar op kunnen hiermee vermeden worden. Alles begint dus bij een juiste constatering van de foutcode die zich voordoet. Neem contact op met 123 performer en laat u verder helpen!
+
voertuigen behandelbaar
+
problemen opgelost
+
tevreden klanten
%
zuiniger rijden