Veelgestelde vragen

Waarom 123Performer?

Het is van uiterst groot belang elk probleem goed aan te pakken. Hierbij is het onontbeerlijk de oorzaak bloot te leggen. 123Performer is al jaar en dag expert in het opsporen van de eerste foutcodes in voertuigen. Doe beroep daarom beroep op 123Performer om tot de kern van zaak te komen. Om zo jezelf te beschermen dat door een verkeerde diagnose nutteloze kosten de hoogte ingejaagd worden. Maar ook om ervoor te zorgen dat andere aanwezige systemen geen onherroepelijke schade oplopen. 123Performer kan veel oplossen met de juiste aanpak, maar vooral met de juiste diagnose. Hierdoor bekomen we de juiste herprogrammering voor elk van de systemen. Wat enkel resulteert in het drukken van de prijs bij een vlotte werking op termijn. Benieuwd wat wij voor u en uw voertuig kunnen doen? Selecteer uw voertuig en maak vrijblijvend een afspraak bij 123Performer!

Wat met de automatische versnellingsbak of DSG, word die ook aangepast?

Deze wordt altijd mee aangepast. Tijdens de programmatie van de software voor uw herprogrammering of tuning wordt deze zo afgesteld dat de overgang soepel of in sommige gevallen zelfs nog beter verloopt. Ook auto's die over een DSG versnellingsbak beschikken worden mee aangepast. Door er extra koppel aan de auto toe te voegen wordt er bij rustig rijgedrag het schakelmoment van de automatische versnellingsbak vervroegd. Dit heeft als gunstig gevolg dat de auto rustiger zal rijden en er tevens er meer brandstof zal bespaard worden. DSG kan ook helemaal herschreven worden op de klant zijn wensen.

Waarom heb ik na chiptuning nog niet het volledige extra vermogen tot mijn beschikking?

Alles in de motor en in de ecu(turbo, luchtmassameter, roetfilter, catalysator, egr enz) draait in een cyclus. Deze cyclus moet zich kunnen aanpassen na aanpassen programma of tuning en kan tot 500 kilometer duren. Als u onze diensten heeft laten uitvoeren dan kunt u meteen al een groot verschil merken qua vermogen. Echter al het extra toegevoegde vermogen komt pas vrij nadat de computer aan een nieuwe cyclus begint (± 500 kilometer). Als u na onze programmatie of tuning bijvoorbeeld 30pk extra behoort te hebben (100%) dan zult u de eerste 500 kilometer pas 24 pk extra hebben (80%). Zodra uw motor samen met de ecu aan zijn nieuwe cyclus begint heeft u ook de overige 20% tot uw beschikking! Deze reactie kan je ook wel terugvinden bij onze recensies

Waar vind ik alle gegevens over mijn wagen?

Deze gegevens zoals Merk, type wagen, 1ste inschrijvingsdatum, juiste cilinderinhoud, juiste motorvermogen in kilowat of KW (opgelet, zoals het voorbeeld hieronder is 147 KW is gelijk aan 200 PK, ieder ingevuld vermogen is in Kw en niet in PK) kan je allemaal terugvinden in je inschrijvingsboekje. Zie onderstaande voorbeelden. Mocht je de pk versie niet weten en willen weten is het getal van KW maal 1.36 is gelijk aan hoeveel PK bij benadering. inschrijvingsboekje1 inschrijvingsboekje2 inschrijvingsboekje3

Wat als ik mijn voertuig niet terug vind in de database van 123performer?

Mocht je uw voertuig niet kunnen terugvinden kan je altijd nog een mailtje sturen naar 123performer met je zo volledig mogelijke gegevens van je voertuig en kunnen wij opzoeken en waar we u kunnen helpen met je bijvernoemde problemen.

Welke problemen kunnen de oorzaak zijn van een slecht functionerende roetfilter volgens 123Performer?

  • Slechte motor tuning of programmering
  • Verkeerde en/of slechte diagnose + laten aanslepen
  • Korte afstanden
  • Slechte of verkeerde roetfilter
  • Slechte kwaliteit van diesel
  • Slechte werking van de injectoren
  • EGR systeem werkt niet naar behoren
  • Verstopping van de catalysator (grove filter voor de roetfilter)
  • Slechte of geen werking van voelstiften en temperatuurstiften in de in- en uitlaat
  • Slechte verbranding door lek in het inlaatcircuit
  • Verstopt circuit AdBlue
  • Verkeerde AdBlue of slechte kwaliteit AdBlue

Welke voordelen heb je met chiptuning door 123Performer?

De grootste voordelen van chiptuning door 123Performer kan je enkel verkrijgen wanneer alle systemen van je voertuig in overeenstemming met elkaar aangepast worden. Zowel voor personenwagen- , bestelwagen- als vrachtwagen tuning zal een hoger koppel in NM, meer vermogen in Pk niet alleen leiden tot minder verbruik in brandstof (met als doel een zuinige auto, vandaar vaak de verwijzing naar ecotuning) en minder verbruik in AdBlue. Het resulteert eveneens in minder schakelen daar je voertuig meer rijbereik verkrijgt per versnelling. Bij het juiste rijgedrag kan dat tot 20 % betekenen op bepaalde voertuigen. Benieuwd welke winst je kan behalen op jouw voertuig? Selecteer het juiste voertuig en maak een afspraak bij 123Performer.

Hoe werkt het roetfilter systeem?

Roetfilter systeem of DPF (Diesel Particulate Filter) zit enkel op dieselmotoren (al enkele jaren) al dan niet samen met andere systemen zoals een EGR systeem en AdBlue systeem en het aantal systemen neemt enkel toe met de jaren. Dit om de toenemende euro norm ( jaarlijkse strengere milieueisen) te kunnen behalen. Het roetfilter systeem heeft enkel als doel om roetdeeltjes tegen te houden die afkomstig zijn van het verbrandingsproces van de arbeid van de motor. Roet is enkel het bewijs van onvolledige verbranding in deze cyclus van de arbeid van de motor. Bijgevolg zijn de roetdeeltjes te groot en dit systeem houdt deze tegen. Er zijn echter verschillende systemen die dit kunnen oplossen. Je hebt een zelfgenererende roetfilter systeem en nieuwere systemen in samenwerking met een Adblue systeem.

Hoe werkt het half open roetfilter systeem?

Dat is een systeem dat gebruikt wordt voor oudere wagens waarvoor nog geen roetfilter ontworpen werd. De Vlaamse overheid reikt premies uit voor desbetreffende roetfilter. Laat u een half-open roetfilter plaatsen in een bestaande auto, dan krijgt u deze terugbetaald door de Vlaamse overheid, beperkt tot een maximum van 600 euro. Hier meer informatie over de premie. Contacteer 123 Performer om na te gaan of u in aanmerking kan komen voor de premie.

Hoe werkt het zelf regenererende roetfilter systeem?

Het zelf regenererende roetfilter systeem werkt als volgt: het vangt het roet van de motor op voor 85 à 90 % bij arbeid van de motor. Zonder hulp hiervan zou de roetfilter verstopt geraken. Om dat te voorkomen komt een generatie proces op gang, dat in de ECU wordt ingesteld op basis van het aantal kilometers of op tijd. Dat wil zeggen dat wanneer dit proces in gang gesteld wordt, de roetfilter inwendig 850 à 900 graden krijgt door middel van de inwendige temperatuur van de motor op te drijven door dubbele dieselinspuiting. Tegelijk dient de juiste snelheid aangehouden te worden en het EGR systeem naar behoren te werken om dit generatie proces tot een goed einde te kunnen brengen. Als resultaat hiervan kan de roetfilter zelf geledigd worden door ontbranding van de roetophoping om te vermijden dat de roetfilter verstopt geraakt.

Hoe werkt het roetfilter systeem gecombineerd met het AdBlue systeem?

Deze systemen gaan hand in hand te werk en breken de overtollige roetophoping af in de roetfilter door middel van AdBlue voor de roetfilter in te spuiten met een injector. Op die manier wordt de roetfilter vrijgemaakt. Dit systeem is complexer dan bovenstaande, maar werkt wel nadelen weg die het zelf genererende roetfilter systeem kan inhouden. Nadeel van dit systeem kan zijn dat wanneer een probleem zicht voordoet, niet meteen 1 oorzaak kan aangewezen worden. Dit systeem is namelijk complexer door samenhang van 2 en steeds vaker 3 systemen. Zoals vaker aangehaald is het noodzakelijk wanneer de roetfilter verstopt is, de symptomen te onderzoeken om zo de effectieve oorzaak te achterhalen. Enkel op die manier kunnen onnodige kosten vermeden worden zoals : roetfilter regenereren, roetfilter vervangen, roetfilter plaatsen kosten, roetfilter reinigen, … Maar ook wanneer de egr klep kapot is dient men de symptomen zeker grondig te onderzoeken. Want vaak zijn deze hiermee nauw verbonden. Dus ook andere kosten zoals: egr klep reinigen, egr klep vervangen kosten, egr koeler vervangen, egr klep schoonmaken, … en noem maar op kunnen hiermee vermeden worden. Alles begint dus bij een juiste constatering van de foutcode die zich voordoet. Neem contact op met 123 performer en laat u verder helpen!

Is de programmatie of tuning zichtbaar van je wagen voor de technische controle of keuring?

De manier waarop wij auto's herprogrammeren of tunen zorgen we ervoor dat er bij de jaarlijkse keuring niks zichtbaar is van een herprogrammatie of tuning.

Wat gebeurt er na software update van de motorecu bij dealer en ben mijn programma of tuning verloren?

Het kan voorkomen dat een dealer om welke reden dan ook een update uitvoert op een auto. Vaak gebeurt dit alleen bij de nieuwste modellen waar nog "kinderziektes" in zitten. In sommige gevallen kan ons programma of tuning zeker verloren gaan. Mocht dit inderdaad het geval zijn dan kunt u bij ons langskomen en zetten wij ons programma weer terug inclusief de updates! Dit is een gratis service enkel als de auto via de diagnose stekker (obd2 poort) is getuned. Moeten we rechtstreeks op de ECU programmeren dan vragen we hier een vergoeding van € 100,- excl BTW voor.

Kan mijn voertuig terug origineel gezet worden?

Dit kan alle tijden. Laat het ons weten als u weer terug wilt naar de originele settings van je voertuig en we zullen zo snel mogelijk een afspraak voor u inplannen. Het terugplaatsen van de originele software is een gratis service van ons. (enkel mits de auto over de originele OBD-stekker is getuned) Moest deze rechtstreeks op de ECU geprogrammeerd worden wat veelal bij nieuwe auto's gebeurt dan vragen we hier wel een vergoeding voor.

Heeft de herprogrammering of tuning gevolgen voor de hoogte van mijn verzekering?

Bij de meeste verzekeringsmaatschappijen wordt de verzekering afgesloten op basis van nieuwwaarde en leeftijd van de bestuurder.

Wat met de garantie op mijn herprogrammatie of tuning?

Er is geen enkele soortgelijk bedrijf die echt garantie op de motor geeft. Wel kunnen wij tegen meerprijs externe verzekeringen afsluiten. Indien hier interesse voor is kunnen wij een offerte hier voor maken. Garantie op de herprogrammatie of tuning geven is voor ons onmogelijk, aangezien wij nooit via een kleine korte controle kunnen zien of de motor of automaat bijvoorbeeld al schade opgelopen heeft. Tevens kunnen wij nooit achteraf aantonen dat een klant bijvoorbeeld, geen kwaliteit brandstof gebruikt, voertuig niet tijdig onderhoud krijgt van filters en olie, met een koude motor vol gas heeft gegeven waardoor de turbo het begeven heeft en daardoor de motor stukgelopen is, enz
+
voertuigen behandelbaar
+
problemen opgelost
+
tevreden klanten
%
zuiniger rijden