Chiptuning in relatie met benzine, LPG en APK

Chiptuning : Iedere wagen kan getuned worden, of het nu een benzinemotor of dieselmotor is, turbogeblazen of niet, motor tuning kan altijd. Benieuwd wat voor chiptuning 123Perfomer voor u en uw voertuig kan doen?

Het is echter noodzakelijk enkele zaken in acht te nemen wat betreft de gebruikte brandstof : we zetten de belangrijkste even op een rijtje.

 

Chiptuning en benzine

 

Wanneer jouw auto een gemodificeerde chip heeft, dan is het aan te raden om een hogere kwaliteit brandstof te tanken. De standaardkwaliteit van brandstof voor alle moderne auto’s is een brandstofsoort met een RON-waarde van 95 (= Euro95).

 

De ontsteking wordt bij chiptuning nauwkeuriger gedefinieerd in voorgeprogrammeerde tabellen. De ontsteking wordt vroeger gezet waardoor men een betrouwbaardere brandstof qua zelfontsteking- en verbrandingseigenschappen nodig heeft. Zo een betrouwbare brandstof is bijvoorbeeld RON98 of superbenzine omdat het die beter eigenschappen heeft. Vroeger voegde men lood toe aan de benzine voor de smerende, reinigende en klopvaste werking. Die praktijken zijn nu verdwenen onder druk voor een beter milieu.

 

Vaak verwennen autoliefhebbers hun wagen nu al met Super benzine en dat kan absoluut geen kwaad. Het is eigenlijk beter en na de montage van een gemodificeerde chip bovendien sterk aan te bevelen want bij het tanken van Euro 95 is er nog steeds een kleine kans op pingelen. Dat komt omdat dan een ongecontroleerde verbranding plaatsvindt en schade kan aanbrengen aan de zuiger en cilinderkop.

 

Chiptuning en LPG/LPI

 

LPG is een populaire brandstof die zeer goede verbrandingseigenschappen heeft. De motor blijft schoner, de olie vervuilt minder snel en het heeft een klopvastheid van RON 120. Pingelen zal hierdoor niet voorkomen bij LPG motoren en dat maakt ze uiterst interessant voor chiptuning. De ontsteking kan nog dichter tegen de pingelgrens worden afgeregeld.

 

Toch wordt LPG amper gebruikt voor chiptuning omdat men bang is voor back-fire bij LPG-installaties met een verdamper en mengstuk voor de gasklep. LPG is namelijk een vluchtig gas. Zo verspreidt het gas zich, voor het de motor binnenkomt, door het inlaatspruitstuk. Als dan ooit eens geen verbranding is, kan het gasmengsel in het inlaatspruitstuk tot ontploffing komen. Toch verhoogt de montage van een gemodificeerde chip niet het risico op back-fire want er zijn nog veel andere redenen voor back-fire. Zo zijn andere oorzaken een lekkende benzine-injector of valse lucht via een inlaatspruitstukpakking of een injectorrubbertje.

 

Helaas is back-fire de reden waarom veelal een gemodificeerde chip afgeraden wordt want de dealerbedrijven proberen alle mogelijke risico’s uit te sluiten. Toch is het jammer want chiptuning kan het vermogensverlies bij LPG meer dan compenseren.

 

Bij LPG-installaties waarbij de LPG vloeibaar in de inlaatbuizen wordt gespoten is de kans op back-fire nihil. Dat komt omdat de ontstekingsinstallatie van een veel betere kwaliteit is zoals een 2.0 16v motor met sequentiële ontsteking.

 

Chiptuning en APK

 

Een gemodificeerde chip monteren levert geen gevaar op voor de APK keuring met betrekking tot de uitlaatgastest. De uitlaatgastest wordt nog steeds gedaan onder dezelfde omstandigheden. De toerentallen zijn namelijk stationair en een auto die na 31 December 1992 gebouwd is, is bij 3000 toeren onbelast. Het is dus een onbelaste toestand waardoor tuning van deze omstandigheden totaal zinloos is.