Infiniti presenteert haar nieuwe motor: de Variable Compression-turbo (VC-T) motor

De VC-T motor een revolutionaire motor. Het is namelijk de eerste motor met productieklare variabele compressieverhouding. Daarnaast heeft het ook één van de meest geavanceerde verbrandingsmotoren die ooit is gemaakt.

 

VC-T motor

De nieuwe VC-T motor zorgt ervoor dat Infiniti pionier is op vlak van variabele compressie. Saab startte in het begin van de 21E eeuw met de ontwikkeling van een VC-T motor, maar die haalde nooit de productie. De nieuwe viercilinder VC-T turbo benzinemotor is al meer dan 20 jaar in ontwikkeling en is een grote doorbraak op de markt van verbrandingsmotoren. Infinity Motor Company heeft haar hoofdzetel in Hong Kong en is momenteel actief in meer dan 50 landen.

 

Het motorblok kan volledig autonoom beslissen welke compressieverhouding vereist is. De VC-T motor kan schakelen van een compressieverhouding van 8:1 voor maximale prestaties tot een 14:1 om zo economisch mogelijk te rijden. Het is dus een blok dat zowel prestaties koppelt aan zuinigheid.

 

Het revolutionaire aan deze VC-T motor is dat motoren niet langer beperkt zijn door een vaste compressieverhouding. Het motorblok kan zichzelf transformeren en naadloos verhogen en verlagen ter hoogte van de zuigers. Daardoor kan de slag van de motor veranderen en ligt de compressieverhouding tussen de 8: 1 (hoge prestaties) en 14: 1 (hoger rendement). De motor past zichzelf aan naar de optimale verhouding voor de rijsituatie.

 

De voordelen voor de automobilist zijn :

  • lager brandstofverbruik,
  • lagere uitstoot
  • verminderd geluids- en trillingsniveau

 

Turbodruk

De turbodruk kan bij een lagere compressieverhouding verhoogd worden, zonder dat er een verhoogd risico is dat het blok beschadigd wordt. Harmonic Drive, een systeem dat de verbinding tussen de zuiger en de nokkenas aanpast, wordt gebruikt om de compressieverhouding te corrigeren.