Audi vervangt schokdempers door elektromotoren
Wanneer je met jouw auto over een hobbelige weg rijdt, dan kost dat meer brandstof dan wanneer je onder dezelfde omstandigheden over een plat stukje asfalt rijdt. Warmte ontstaat door omzetting van kinetische energie via de demping van de auto. Die warmte is puur verlies omdat je er niets mee kan doen en strookt niet meteen overeen met een zuinige auto.
Zuinige auto met e-ROT
Audi is een systeem aan het ontwikkelen dat die verliezen moet beperken. Dat systeem zal e- ROT genoemd worden. Audi zal de olie gevulde schokdempers op de achteras vervangen door een tweetal elektromotoren. Die zullen gekoppeld zijn aan een 48 Volt-systeem dat voor het eerst gebruikt werd op de Audi Q7 en de Bentley Bentlage. De primaire functie van de elektromotoren is het elektronisch instelbaar dempen van schokken. Zo zullen er verschillende sensoren zijn die ervoor moeten zorgen dat er pijlsnel gereageerd wordt op oneffenheden op de weg.
Hun secondaire functie is de verloren warmte regenereren met als doel een meer zuinige auto te creëren. Bij normaal gebruik is er waarschijnlijk maar een zeer kleine invloed op het totale verbruik van de auto. Maar geef toe; alle kleine beetjes helpen.
Audi viel op het autosalon van Brussel in de prijzen met haar eROT-systeem. Ze haalde het hiermee nipt van andere geselecteerde technologieën zoals die van McPhy Energy over waterstof, de ‘Smart Grid’ van Nissan en het communicatiesysteem ‘Car to X’ van Mercedes.