Katalysator laten vervangen? Eerst zoeken naar de oorzaak!

Een defecte katalysator is niet alleen erg vervuilend voor het milieu (want de uitstoot van schadelijke stoffen is daardoor maar liefst 90% minder), maar leidt ook tot een veel hoger brandstofverbruik en een vermindering van het motor vermogen.

Wanneer de catalysator van uw voertuig problemen vertoont, is de kans groot dat de oorzaak elders ligt. Indien u enkel de catalysator vervangt. Lost u het probleem niet op en zal dit enkel leiden tot onnodige kosten. Daarom is het belangrijk de oorzaak van hiervan eerst te vinden.

Katalysatoren zur Abgasreinigung mit Keramik-Kern (l) oder Metalltr‰ger (r) sind in den Opel-Modellen im Einsatz. Metalltr‰ger zeichnen sich durch kleinere Baumafle und einen hˆheren Wirkungsgrad in der Warmlaufphase des Motors aus. (Undatiertes Werksfoto).
Katalysatoren zur Abgasreinigung mit Keramik-Kern (l) oder Metalltr‰ger (r) sind in den Opel-Modellen im Einsatz. Metalltr‰ger zeichnen sich durch kleinere Baumafle und einen hˆheren Wirkungsgrad in der Warmlaufphase des Motors aus. (Undatiertes Werksfoto).

Volgende zaken dienen nagegaan voordat de katalysator vervangen wordt :

  1. Niet juist afgestelde motor

Schade aan de catalysator of motor ontstaat meestal door een fout brandstof/lucht mengsel of een verkeerde afstelling van het ontstekingstijdstip. De edelmetalen binnenin de catalysator zijn hier erg gevoelig voor en vergen een correcte afstelling.

Motor tuning nodig? Bij 123 performer ben je aan het juiste adres!

  1. Onverbrande brandstofresten in het uitlaatsysteem

Onverbrande brandstofresten die terechtkomen in het uitlaatsysteem, komen alsnog terecht in de katalysator. Dit kan leiden tot oververhitting en leidt tot beschadiging van de katalysator. De oorzaak dienen we hiervoor opnieuw te zoeken bij een onjuiste afstelling van het brandstofmengsel, ontstekingstijdstip, .. Voor deze afstelling, namelijk motor tuning, kan u steeds bij 123 Performer terecht.

  1. Olie of koelvloeistof in de uitlaat

Wanneer olie of koelvloeistof terechtkomt in de uitlaat wordt de luchtcirculatie belemmerd en zal de werking verminderen. Dit kan er zelf toe leiden dat de katalysator geheel verstopt raakt (gelijkaardig aan wanneer een roetfilter verstopt raakt. Dit betekent niet altijd dat men per direct moet de roetfilter vervangen of de roetfilter verwijderen, soms kan de roetfilter regenereren of de roetfilter reinigen een oplossing bieden. Uiteraard pas wanneer de oorzaak gekend is. ). Oorzaken hiervoor zijn lekkende klep afdichtingen, versleten pakkingen of zuigveren, ..

  1. Beschadigde bougie (kabels)

Bougies die niet vonken of niet op tijd veroorzaken onverbrande benzine in het uitlaatsysteem, wat kan leiden tot oververhitting en beschadiging van de katalysator.

  1. Niet correct functionerende lambasonde

Wanneer de zuurstofsensor niet goed functioneert, kan het verkeerde informatie geven aan de ECU over de samenstelling van het uitlaatgas en hierdoor een te rijk of te schraal brandstofmengsel veroorzaken. Wat opnieuw schade kan toebrengen aan de katalysator.

  1. Beschadigde ophanging

Hoewel het keramische gedeelde binnenin de katalysator (dat erg gevoelig is) beschermd wordt door een isolerende en schok dempende metalen buitenmantel, kan deze wanneer deze in contact komt met het wegdek, verkeersdrempel, steenslag, .. schade toebrengen aan de catalysator. Eveneens niet goed opgehangen of afgebroken beugels kunnen een defect aan de catalysator veroorzaken. Laat de ophanging van je uitlaatsysteem of uitlaatspruitstuk controleren. Lekkage of valse lucht kan de katalysator ernstig beschadigen.

Zoals hierboven aangegeven wordt vaak onterecht de katalysator vervangen, zonder gevolg te geven aan de feitelijke oorzaak van de beschadiging ervan. Waardoor op termijn deze opnieuw dient vervangen te worden en hieraan onnodige kosten zijn verbonden. Denkt u ook dat uw katalysator aan vervanging toe is? 123 Performer helpt u graag verder!

+
voertuigen behandelbaar
+
problemen opgelost
+
tevreden klanten
%
zuiniger rijden